कस्तो गाह्रो हुँदोरहेछ आमा नहुनुको टुहुरोपन

att.25BC Omi3h2L40iVCq32QnwrDL44zCyEgpArhqlp XQ

राजु क्षेत्री


प्रिय अनिल श्रेष्ठजी, तपाईंले दिनुभएको पुस्तक ‘फेरि पनि छिम्कालेकमा गुन्जिरहन्छन् यी गीतहरु’ पढ्दा आफ्नै जीवनलाई थप गहिराइका साथ बोध गरेँ मैले । हुन त तपाईंको यो कुनै दर्शनको व्याख्या हैन तर पुस्तकभित्र समेटिएका बिषयले समातेको दर्शनले मलाई भित्रैदखि प्रभाव पारेको छ ।

पाठकवृन्द, कवि अनिल श्रेष्ठ तनहूँवासी हुन् । उनी गद्य विधा लेख्छन् । मूलतः उनी कविका रुपमा परिचित छन् । चालीसको दशकदेखि उनका सिर्जना फाटफुट देखिन थालेका हुन् । उनको लेखन यात्राको आफ्नै गति छ, न शीघ्र न मन्द । प्रायशः उनी कवितामार्फत् जीवनका गीतहरु लेख्छन् । उनले देखेका मान्छेहरु जो आवश्यकताको दुनियाँबाट स्वतन्त्रताको संसारमा फड्को मार्न चाहन्छन् तिनैका जिजीविषा उन्छन् उनी कवितामा । उनको आफ्नै जीवन साक्षी छ उनका पात्रहरु लिलिपुटको यात्राजस्तै सधैं गरिबीको चक्रबाट मुक्त हुने सपना लिएर लम्बे यात्रामा निस्कन्छन् र लामो सङ्घर्षपछि टाकुरासम्म त पुग्छन् फेरि बोकेको भारी उहीँ पल्टदैं फेदीसम्म आइपुग्छ । यस्तै बन्दैछ अनिलले उभ्याएका मान्छेका सपनाहरु पनि । कवि अनिलले तिनै सङ्घर्षशील मान्छेहरुका जिउँदा सपनाको क्यानभासमा शब्दहरु खोपिरहेका छन् ।

उनी बीसको दशकको अन्तमा तनहूँको विपन्न परिवारमा जन्मे । सानै छँदा आमाले दोस्रो बिवाह गरिन् । यस सन्दर्भमा बडो भावुकतासाथ लेखेका छन्–.

“……घर थियो । तर त्यो घरभित्रको मुर्दापन ब्युुँझेर मेरो मस्तिष्कमा सधैँभरि चर्को कोलाहल गरिरह्यो । झण्डै तेह्र बर्षदेखि यो घर बाहिर मौन तर भित्र मानसिक पीडाले आक्रान्त थियो । त्यो घर एउटा मातृत्वविहीन अवस्थामा थियो र हामी टुहुरा थियौं । एउटी आमाका हातहरुबाट हामी स्पर्शविहीन थियौं । घरका चोटा, कोठा र दलिनमा हाम्रा आँखाहरु त्यही खालिपन बोकेर हुर्किरहेका थिए । त्यहाँ हाम्रा सास फेराइका गतिहरु थिएनन् । सास चल्थ्यो तर कतै त्यसको आभाससम्म सुनिँदैनथ्यो । घरका कुुनाहरुले एकान्त चिहाउँथ्यो र त्यही एकान्तले हामीलाई फुल्याउँथ्यो । हामीसँग हाँस्नका लागि खुशीहरु थिएनन् । आँसु देखाएर मान्छेका सामु हामी रून पनि सक्दैनथ्यौं । कस्तो निरीह हुँदारहेछन् ती क्षणहरु । ती आँसुहरु आफैले आफैसँग पोख्न पनि नसकिने । झ्याउँकिरीको आवाजले साँझ दुख्थ्यो । आँखाहरुमा बतास पोखिन्थ्यो र बतासले आँखाहरु बिझाउँथ्यो । कस्तो गाह्रो भइदिँदो रहेछ आमा नहुनुको टुहुरोपन । भो कसैले त्यो कल्पनामा पनि नसोचोस् जस्तो लाग्छ । …….बा थिए । तर किन हो खै ? मलाई मेरा बा’को उपस्थितिको कहिल्यै बोध भएन । ”

अनिलसँग मेरो भेट ०५४/०५५ सालतिर भएको थियो जतिबेला म विद्यार्थी सङ्गठनको काममा थिएँ । २०५६ सालतिरबाट पत्रिकामा आएपछि उनीसँग बढी नै भेटिने हुन थाल्यो । म पत्रिकाको कार्यालयमा हुँदा उनी समाचार र कविताहरु लिएर कार्यालयमा छिर्ने गर्थे । त्यतिबेला उनीसँगै तनहूँका कवि दिलीप श्रेष्ठ, आशा खनाल, जनार्दन वियोगी भर्भराउँदो आशाको ज्वाला बोकेर लेखनमा ओर्लिएका थिए । भनिन्छ साहित्यकारहरुसँग सत्ता हुँदैन । त्यसैले हाम्रो जस्तो उत्पादन सम्बन्ध भएको समाजमा धेरै मान्छेका लागि लेखन रूचीको कुरा हुँदैन ।

म त अनिलको बाल्यकालको कुरा पो गर्दै थिएँ । हो, त्यस्तो थियो उनको बाल्यकाल । कहालीलाग्दो भीरमाथि छाँगामा बसेर बिताएजस्तो पो थियो उनको जीवन । उनले दुखजिलोसँग पढे । पढाइपछि लायन्स क्लबको काममा लागे । पछि कामको सिलसिलामा बिराटनगर हुँदा त्यहीँबाट पार्टीको पूर्णकालीन कार्यकर्ता भएर निस्के । सायद सोचे होलान् यसै त दुःखी छ जीवन भने कति दिन अङ्गालो हालेर बसिरहनु यस्तो जीवनचक्रलाई । यसरी जागीर जीवनबाट क्रान्तिको फराकिलो दुनियामा निस्के उनी । आन्दोलनमा आए । दुनिया जगाउने अभियानसँगै सृजनकर्ममा लागे । यसरी बिस्तारै जनसमरमा राम्रो कविका रुपमा परिचय बनाउँदै लगे उनले आफूलाई । २०५८ सालको सङ्कटकालमा सेनाको कब्जामा परे । धेरै कुराहरु भए त्यसपछि उनको जीवनमा । राजनीतिको सरल र बक्र सबै खालका रेखाहरु पार गर्दै अघि बढ्न कति समर्थ भयो उनको कवि मन, थाहा भएन । ब्यारेकबाट निस्केपछि अरबको मरुभूमिमा बालुवा चाल्न गए । आखिर दुखियाको जीवन उस्तै हो चारैतिर । हेपिने हेपिएकै छन् जतापनि । जनआन्दोलनपछि फेरि नेपाल फर्के । नेपाल फर्केर फेरि उनी पार्टी आन्दोलनमै फर्के ।

यसै हप्ता राजधानीमा चलेको जनसाँस्कृतिककर्मीहरुको सम्मेलनमा उनीसँग फेरि भेट भयो । मान्छेहरुका भीडमा परिचित जस्तो मुहार मलाई ताकेर अघि बढ्दै थियो । उसले सोध्यो ‘राजुजी हैन ?’ अनि मैले सोधेँ ‘अनिलजी हैन ?’ हामी दुवैजना सही थियौँ । करिब नौ बर्षअघि छुटेको मान्छेसँग यसरी पुनः भेट भयो । कुराकानीपछि उसले मेरो हातमा एउटा पुस्तक थमायो । आवरणमा आँसुले भिजेको परेला लिएर क्षितिजतिर हेरिरहेकी एउटी केटीको तस्बिर छ र माथितिर उडिरहेका चराहरु देखिन्छन् ।

म अनुमान मात्र लगाउँछु निराश वर्तमानबाट आशाको भविष्यतिर ताकिरहेका छन् कविका अक्षरहरुले । कोठामा आएर एकाग्रताका साथ किताब पढेँ । संस्मरण र कविताको संयुक्त सङ्ग्रह रहेछ । उनका कविता जति बुझेँ ती राम्रा छन् । तर म यहाँ उनको संस्मरण विधातिर केन्द्रित छु सम्पूर्ण रुपमा ।

कवि मातृका पोखरेलको बुझाइमा अनिलका सिर्जनाले दीर्घजीवन बाँच्ने छन् । म पनि त्यस्तै आशा गर्छु । ‘फेरि पनि छिम्कालेकमा गुन्जिरहन्छन् यी गीतहरु’ उनको शीर्ष संस्मरण हो । २०५५ सालको जनादेशको अङ्कमा छापिएको थियो त्यो । यस संस्मरणमा उनको क्रान्तिकारी दिनचर्या अभिव्यक्त छ । अन्तिम बाहेक बीचमा रहेका सात वटा संस्मरणको मैले यहाँ विस्तृत चर्चा गर्न चाहिनँ । उनको लेखनको मिठासको बोध तपाईं आफैले नपढीकन हुन सक्दैन भन्ने मलाई लाग्छ । त्यसपछि हामी कुनै सन्दर्भमा त्यसबारे चर्चा गरौँला । पुस्तकको अन्तिम संस्मरण ‘त्यो साँझ अब बाँच्छु भन्ने लागेन’ पछि पुस्तक समाप्त हुन्छ । त्यो अन्तिम संस्मरणमा उनी सङ्कटकालमा कसरी सेनाको ब्यारेकमा परे र त्यहाँभित्र कस्ता दानवीय हर्कतहरु गरिए आफू र आफूजस्तै योद्धाहरुमाथि ? भन्ने कुराको बिवरण छ । इतिहासको एउटा क्रुर कालखण्डको कवि अनिल जीवित पात्र हुन् र उनको यो संस्मरण क्रुरताको एक भोक्ता हुनुको हिसाबले एक बकपत्र हो । समयको त्यो कालखण्डलाई बुझ्ने र बुझाउने यो महत्वपूर्ण सामाग्री हो ।

वर्तमानमा कवि अनिल तनहुँको आँबुखैरेनीमा क्लिनिक चलाउँछन् । मैले हिजो मात्र फोन गर्दा हतारमा भन्दै थिए ‘पार्टीको काममा बाहिर निस्कन लागेको ।’ अवश्य उनी जीवनमा क्रान्ति गर्दैछन् । सङ्घर्षै सङ्घर्षले भरिएको छ उनको जीवन र सङ्घर्षमै भविष्य देखेर लम्किरहेका छन् सङ्घर्षको बाटोमा । कवि अनिल आफैमा एक व्यक्ति हुन् । त्यहाँ भन्दा बढी केही पनि होइनन् । मैले यहाँ चर्चा गर्न खोजेको कवि अनिल श्रेष्ठको एक बिम्बको हो जहाँ नेपालको क्रान्तिको थुप्रै अनिलहरु बेवारिसे छन् । जुनबेला अनिल गोरखाका नेता खोप बहादुर कँडेलसँगै काम गर्दै थिए, ठीक त्यही बेला मेरो दाइ रमेश पनि उनीसँगै बसेर काम गरिरहेको थियो । एउटा कालखण्डमा अनिल पार्टी छाडेर बिदेसिए अर्को कालखण्डमा मेरो दाइ ८१ को सेल बनाउने सिप छाडेर बिदेशतिर लागेको छ । जानेबेला भन्दै थिए ऊ –‘अब यो पार्टीले क्रान्ति गर्दैन । जे ग¥यो यत्ति हो ।’

मैले यहाँ उठाएका अनिलका बिम्बहरु नेपाली क्रान्तिका अगुवासामु उभिएका प्रश्नहरु हुन् । कवि अनिल सहभागी हुन् कीर्तिपरको साँस्कृतिक सम्मेलनको । जनवादी कला साहित्यको, जनवादी संस्कृतिको भन्दा पनि क्रान्तिको नै चर्चा भयो त्यहाँ पनि । १० बर्षे युद्ध अभियानमा मादल बोकेर गाउँमा डुल्नेहरु यसपटक पनि मादलकै प्रतिनिधित्व गरेर त्यहाँ उपस्थित थिए । यस्तो लाग्छ कलाकार भन्ने बित्तिकै माओवादी जनयुद्ध लडेर आउनै पर्ने र लेखक भनेपछि विश्वविद्यालयका कक्षाहरु पढाएर आएको हुनैपर्ने । जुनबेला चुनुहरु गीत गाउँदा मारिनु परेको थियो त्यतिबेला क्रान्तिका लागि लेखेकै कारण मर्नु पर्ने नियति बोक्न नपरेकाहरु सबै सबै उपस्थित थिए । भनिन्छ त्यहाँ आहुतिहरु, ऋषिराजहरु, पूर्णविरामहरु, गंगा श्रेष्ठहरु, अनिल विरहीहरु कतै देखिएनन् । कला साहित्यको ज्ञान नहुनेले क्रान्तिको नेतृत्व पनि गर्नै सक्दैनन् भनेर प्रचण्डले किन भन्न परेको थियो होला । साहित्यकारहरु क्रान्तिका लागि ठूला मान्छे हुन् भनेर फुक्र्याइदिन मात्र ? पक्कै त्यसो होइन होला ।

एउटा सर्जकलाई उचित परिवेश सृजना नगरिदिने हो भने यसको सर्जकीय चेतना मर्छ नै । थुप्रै साथीहरुको सर्जकीय चेतना मरे, मारिए । लाग्छ त्यसपछि मात्रै पार्टी नेतृत्वले उनीहरुलाई लाल देख्छ । भाषा, ज्ञान, साहित्य आदिबाट कटाएर दैनिक रुटिङ्गका आज्ञाकारी बिद्यार्थी जस्तो बनिरहनु मात्रै सर्वहाराकृत हुनु हो भन्ने जड बुझाईले मारिएका छन् उनीहरुभित्रका प्रतिभाहरु । जनसाहित्य प्रोफेसरीय खेती हो भन्ने कोरा बुझाइ छ नेतागणहरुमा । जनयोद्धाहरु कच्चा पदार्थ र प्रोफेसरहरु कुमाले हुन् जनसाहित्यको भन्ने सङ्किर्णताबाट नेतृत्व माथि उठ्न सकेका छैनन् ।

खरिपाटी भेलाले भन्छ, ५०० राज्यस्तरीय नेताहरु जन्मिसके आन्दोलनमा । कीर्तिपुरको स्मृति सभाको सांस्कृतिक सम्मेलनले दिएको सन्देश के हो ? नेपाली क्रान्तिको संस्कृति निर्माणको यो महान उपलब्धि हो या जनक्रान्तिमा वामे सर्न नसकिरहेको जनसाहित्यको यथार्थता हो । नेपालको जनवादी साहित्यको मात्रा र गणको विकासको बारेमा, साहित्यको रुप र अन्तर्वस्तुको बारेमा, यसका सूक्ष्म पहलुहरुका बारेमा, हामीले विकास गरेको जनवादी साहित्यले विश्वमा पारेको प्रभावको विषयमा, बुर्जुवा आलोचनात्मक र समाजवादी साहित्यको तुलनात्मक दाँजोमा हाम्रो स्थान कहाँ ? खै हाम्रो ध्यान त्यतातिर ? स्तरीय लेखनका लागि खै अभियान ? साहित्य जन्मिने र जन्माउने प्रकृया नेतृत्वको आवेग र सनकको भरमा हैन सर्जकहरुको निरन्तर अभ्यास, विकास र पार्टीको योजनाबद्ध पहलद्वारा नै निर्देशित भएन भने कालान्तरमा नेताले बेच्ने भाषण र लेख्ने राजनैतिक टिप्पणीमै सीमित हुने छ जनवादी साहित्य ।

अनिलजी, हामीसँग विशाल क्यानभास छ जहाँ बसेर हामी शब्दचित्र कोर्न सकौं । त्यो क्यानभास हामी आफैले निर्माण गरेको हो । हाम्रा शहीदहरुले बनाएको क्यानभास । हाम्रो नेतृत्वले विचारको बल दिएर भित्तामा अडाइराखेको क्यानभास । हामीलाई थाहा छ आफैमा चित्र हैनन् क्यानभासहरु । रङ्ग भर्नैपर्छ कसै न कसैले । रङ्ग हो जीवन । रङ्ग भएन भने रङ्गीन हुँदैनन् जीवनहरु ।

अनिलजी, मानिसभित्र रङ्ग हेर्ने जीजीविषाहरु हुन्छन् । यदि क्रान्तिभित्र जीवनको रङ्गीचङ्गी सपना मान्छेले देखेन भने त्यहाँ कसरी रमाउन सकिन्छ र ? अत्यासलाग्दो गुफा हैन कम्युनिष्ट आन्दोलन । यो एउटा पवित्र तीर्थस्थल हो जहाँ मानिसले जीवनका सपना भेट्छन् । मान्छेका सपना प्राप्तिको अभियान पनि हो कम्युनिष्ट आन्दोलन ।

जनयुद्धको खालि क्यानभास हेरेर एउटा दर्शनशास्त्री रमाउन सक्ला । चित्रले जीवनको इतिहासको जीवन्तता पस्कन्छ । त्यसैले जनयुद्धको साहित्यको लेखनको थप विकास गरौं ।

समृद्ध संस्कृतिको निमाणबिना आन्दोलनले प्राप्त गरेका उपलब्धि पनि रक्षित नभएको इतिहास हाम्रै सामु छ । जनताले लडेर ल्याएको परिवर्तनलाई आत्मसात गर्न समर्थ संस्कृतिको बिकास गरौं । कला, साहित्य र संस्कृतिले परिष्कृत त्यस्ता नयाँ मान्छेले मात्रै त्यस्तो आधार तयार पार्ने छ । विद्यालयमा सूत्र घोकाएजस्तो जड कुरा हैन संस्कृति निर्माण र साहित्यको रचना र विकासको प्रश्न । शिक्षक महोदयहरु, आफ्ना बिद्यार्थीहरुलाई कक्षा छाड्न दिनोस् ती अराजक भएर हैन सर्जक भएर तपाईंलाई गुरु दक्षिणा दिन आउनेछन् एकदिन ।

जनादेश, २०६६

About the Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may also like these